Fundacja Ziemia i Ludzie rozpoczęła realizację kolejnego projektu międzynarodowego w ramach programu EUKI.
Projekt "Jazda na rowerze jako element polityki łagodzenia zmian klimatu w miastach (Cyclurban)" przyczyni się do rozwoju ruchu rowerowego jako środka na rzecz zrównoważonej mobilności w miastach i łagodzenia zmian klimatycznych na poziomie lokalnym.
W szczególności projekt przyjrzy się obecnej sytuacji i opracuje rozwiązania mające na celu wzmocnienie mobilności rowerowej w obszarach infrastruktury, polityki i planowania, usług i promocji, uwzględniając również nowe osiągnięcia, takie jak rowery elektroniczne i rowery cargo.
Sektor transportu odgrywa kluczową rolę w zwalczaniu emisji gazów cieplarnianych. Na całym świecie wzrasta urbanizacja, coraz więcej ludzi przenosi się do miast lub mieszka w nich. W związku z tym szybko rośnie potrzeba znalezienia inteligentnych rozwiązań w zakresie mobilności i transportu w obszarach metropolitalnych. Skuteczna walka ze zmianami klimatu oznacza, że emisje ruchu w miastach muszą być utrzymywane na niskim poziomie. (Jakość życia, czas pracy i zdrowie powinny w międzyczasie wzrosnąć). To sprawia, że przekształcenie miejskich systemów ruchu jest nieuniknione.
Istnieje wiele powodów, dla których samochody nie mogą stanowić szkieletu prywatnego transportu w przyszłych miastach. Problemy wywołane zanieczyszczeniem powietrza, hałasem i ogromnym zapotrzebowaniem na miejsce to mocne argumenty za spóźnioną zmianą koncepcji urbanistycznych. Ograniczenie prywatnego ruchu samochodowego może zaowocować dużymi szansami rozwoju dzięki pojawieniu się w dzielnicach nowych stref dla pieszych, zieleni publicznej, placów zabaw i dodatkowych miejsc dla lokalnych firm, takich jak kawiarnie i restauracje.
Wzrasta znaczenie obszarów miejskich jako centrów gospodarki i życia. Mobilność w mieście staje się coraz bardziej dynamiczna i elastyczna dzięki urządzeniom cyfrowym umożliwiającym spontaniczny dostęp. W miastach wdrażane są innowacyjne rozwiązania transportowe, takie jak rowery czy samochody miejskie lub wspólne przejazdy. Tym samym struktura przestrzeni publicznej, zachowania związane z mobilnością oraz innowacje wzajemnie na siebie oddziałują. W przyszłości niskoemisyjny transport publiczny i aktywna mobilność mieszkańców uformują trzon nowoczesnego transportu miejskiego - uzupełnionego innowacyjnymi rozwiązaniami. Dlatego opracowanie strategii wspierających aktywną mobilność ma kluczowe znaczenie dla dostosowania infrastruktury miejskiej do przyszłych potrzeb.
Cyclurban chce zainicjować zmianę polityk transportowych zaadresowaną do administracji pięciu krajów docelowych. Pokażemy, jak włączyć ruch rowerowy do strategii miejskich w jednym mieście w każdym kraju: Tartu (Estonia), Ryga (Łotwa), Warszawa (Polska), Velika Gorica (Chorwacja) i Vrilissia (Grecja, część Aten).
W każdym kraju partner-gmina opracuje specjalną strategię wraz z ekspertami z naszego projektu. W drugim kroku wyciągnięte wnioski i zalecenia zostaną zaadresowane do decydentów na regionalnym lub krajowym poziomie w celu wypromowania bardziej przyjaznej dla klimatu polityki transportowej również w innych regionach uczestniczących krajów. Poprzez warsztaty i publikacje opisujące dobre praktyki rozpowszechnimy rezultaty projektu wśród jak najszerszego grona zainteresowanych miast osób decyzyjnych.
Będziemy inicjować warsztaty i seminaria, gromadzić decydentów i ekspertów oraz pokazywać przykłady najlepszych praktyk na poziomie krajowym oraz międzynarodowym. Raport z projektu podsumuje doświadczenia różnych miast i partnerów projektu, aby przekazać zdobytą wiedzę wszystkim zainteresowanym gminom i decydentom.
Strona www projektu: https://www.cyclurban.eu/
Raport ze zdobytych doświadczeń w formacie PDF TUTAJ
Projekt jest częściowo finansowany przez Europejską Inicjatywę Klimatyczną. Inicjatywa ta jest programem niemieckiego Federalnego Ministerstwa Środowiska, Ochrony Przyrody i Bezpieczeństwa Jądrowego (BMUB), administrowanym przez GIZ. Nadrzędnym celem Europejskiej Inicjatywy Klimatycznej jest wspieranie współpracy w zakresie klimatu w Unii Europejskiej w celu zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych.
BEF Germany (koordynator projektu)
Matthias Grätz
Project manager
Tel.: 0049-40/5330 7076
Damian Arikas
Coordinator
Tel.: 0049-40/53307084
Fundacja Ziemia i Ludzie
Michał Brennek
Koordynator Partnera
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.